Jak założyć hotel? Czyli co warto wiedzieć na początku

Zanim przedsiębiorca rozpocznie świadczenie usług hotelarskich, musi uzyskać zaszeregowanie obiektu do odpowiedniej kategorii. Hotele, motele, pensjonaty i kempingi oznaczane są gwiazdkami, natomiast domy wycieczkowe i schroniska młodzieżowe cyframi rzymskimi.



Wymagania wstępne przy zakładaniu hotelu lub pensjonatu

Zastanawiając się jak założyć hotel, przyszły przedsiębiorca musi także wziąć pod uwagę, iż spełnić należy dodatkowe wymagania. Zgodnie z tym co wcześniej wspomniano, obiekt, w którym mają być świadczone usługi hotelarskie, musi spełniać odpowiednie warunki sanitarne, budowlane oraz przeciwpożarowe. Musi także posiadać odpowiednią liczbę pokoi oraz zaplecze do świadczenia usług z wyżywieniem czy relaksem gości.

Aby obiekt hotelarski mógł rozpocząć działalność, musi zostać zaszeregowany do określonego rodzaju i kategorii oraz być wpisany do ewidencji obiektów hotelarskich.

Aby uzyskać zaszeregowanie, przedsiębiorca musi zgłosić swój obiekt hotelarski do oceny. Za dokonanie takiej oceny pobierana jest opłata:

-dla hoteli i moteli kategorii oznaczonej czterema i pięcioma gwiazdkami - 1500 zł;

-dla hoteli i moteli kategorii oznaczonej trzema gwiazdkami - 1000 zł;

-dla hoteli i moteli kategorii oznaczonej jedną i dwiema gwiazdkami oraz pensjonatów powyżej 20 pokoi - 600 zł;

-dla pensjonatów do 20 pokoi - 400 zł;

-dla domów wycieczkowych - 500 zł;

-kempingów i schronisk - 300 zł;

-dla schronisk młodzieżowych i pól biwakowych - 100 zł.



Wszystkie hotele i pensjonaty wpisywane są do ewidencji obiektów hotelarskich, którą prowadzi marszałek województwa i która jest jawna. Aby obiekt hotelarski znalazł się w ewidencji, warunkiem koniecznym jest zaszeregowanie go do odpowiedniej kategorii.

Profesjonalne zarządzanie obiektem hotelarskim

Ogólne zasady profesjonalnego zarządzania są tożsame dla wielu branż. To, czy dana działalność odniesie sukces nie zależy tylko i wyłącznie od wkładu finansowego, doboru lokalizacji czy odpowiednio przeszkolonego personelu, ale przede wszystkim od tego, czy obiekt jest odpowiednio zarządzany.



Oczywiście, odmienne zasady zarządzania będą obowiązywały w czterogwiazdkowych hotelach, gdzie standardem jest posiadanie oprogramowania do ewidencji gości,  zarządzania dostępnością pokoi jak i personelem, a inne dotyczyć będą małych, rodzinnych pensjonatów. Te ostatnie, funkcjonują często dzięki pracy całej rodziny, gdzie poszczególne osoby zajmują się kwestiami rachunkowymi, przyjmują gości i czuwają nad kalendarzem dostępności pokoi, a jeszcze inne pilnują regularnej rekrutacją pracowników i dbają o terminowe ich wynagradzanie.  

Marketing dla hotelu lub pensjonatu

Większość osób wybierających się na wczasy ofert noclegowych szuka w Internecie. Można tam znaleźć wiele stron, które posiadają bazę noclegową w szukanym przez internautę miejscu, (np. nocowanie.pl, noclegowo.pl). Warto jest dołączyć do takich portali, ponieważ sporo gości właśnie na nich znajduje miejsce do wypoczynku.

Oprócz tego, liczy się sama strona obiektu hotelarskiego - musi być dobrze pozycjonowana, aby dało się ją znaleźć jak najwyżej w wynikach. Warto zadbać, aby zdjęcia i opisy na stronie były jak najbardziej aktualne i zgodne z tym, co czeka na gości. Niezadowoleni klienci z łatwością spisują swoje żale w Internecie a złej opinii ciężko jest się później pozbyć. Dlatego ważna jest sama usługa, podejście do klienta i gościnność.

Radosław Brzózka 

Opracowano na podstawie: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-zalozyc-hotel-pensjonat


Komentarze

  1. Dzięki tej szkole widzę, że uda mi się otworzyć swój pensjonat. To moja pasja :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Hotelarstwo a koronawirus

ARTHOTEL STALOWA 52